Gränsöverskridande regional utveckling och planering i gränsregioner

 

Omfattning: 15 sp

Kurskod: 5745

Ges: Våren 2024 i P3-P4 (januari-maj)

 

Allmän beskrivning

Kursen är en samarbetskurs mellan Umeå universitet och Hanken Svenska handelshögskolan i Vasa, och består av tre delprestationer:

·       Gränsöverskridande affärer – Företag och marknadsföring, utmaningar

och möjligheter (5 sp)

·       Gränsöverskridande perspektiv på planering och utvecklingsarbete (5 sp)

·       Kommunikation inom organisationer i gränsregioner (5 sp)

Kursen ges på svenska.

 

Kursen syftar till att ge en djupare analys av förutsättningarna för gränsöverskridande samarbete och planering i gränsområden (exempelvis Kvarken, Tornedalen, Nordkalotten) med hänsyn tagen till kulturella skillnader och likheter, språkens betydelse för förståelse och kommunikation, förutsättningar för regional ekonomisk utveckling över nationsgräns. Kursens övergripande akademiska syfte att är att systematiskt studera förutsättningarna för regional utveckling, gemensamma ekonomiska och strategiska målsättningar med barriärer såsom språk, kultur, historia, avstånd, regelverk och administrativa gränser. Målet är att studenterna skall kunna arbeta med gränsöverskridande verksamheter såsom ekonomisk utveckling, planering, företagssamarbete m.m.  i gränsområden i allmänhet. I år finns en strävan att rikta den gränsöverskridande uppmärksamheten även mot Norge, d.v.s Nord Universitetets verksamhet i Norge.

 

Kursen strävar att ha två fysiska träffar, en i  Umeå och en i Vasa. Alla tre delprestationer går parallellt.

 

Kursen lämpar sig både för kandidat- och magisterstuderande.

 

Se närmare beskrivning under varje delprestation.

 


Kurssin esittelyä - Tarkalla profiloinnilla lisäarvoa


Profilointi- ja sidosryhmäviestintä kurssi (5743, 5743-V) on suomen kielen 5 opintopisteen syventävä opetuskokonaisuus. Sen voi valita sivuainekokonaisuuteen sopivaksi osakurssiksi tai vapaasti valittaviin kieliopintoihin. Kurssi soveltuu erityisen hyvin markkinoinnin opiskelijoille, ja opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita organisaatioviestinnästä (yrittäjyydestä tai johtajuudesta). Kurssin aikana voi kehittää niin suullista kuin kirjallista kielitaitoa.

Keskitymme yrityksen profilointiin ja sidosryhmäviestintään tuotekuvausten, yritysten verkkosivujen ja henkilöhaastattelujen kautta, siihen miten yrityskuvasta luodaan kilpailuvaltti, miten sitä voi hallita ja kehittää systemaattisesti, niin kielellisesti kuin kuvallisesti.

Kurssin yhtenä kantavana teemana on, miten yhteiskuntavastuu, kestävä kehitys ja suomalaisuus näkyvät yrityskuvan luomisessa. Myöskin yhteiskunnallista profilointia käsittelemme kurssilla vaikuttamisen kautta.

Koska meillä on Suomessa edustkuntavaalit tulevana keväänä (2023) pohdimme myöskin poliittista profilointia ja henkilöbrändäystä. Tässä yhteydessä nostamme myöskin esille mediaviestinnän niin yrityksen näkökulmasta kuin median näkökulmasta.

Tutkimme kuvan ja tekstin yhteenkuuluvuutta ja niiden kautta merkityksen luomista. Lisäksi tutustumme taiteen merkitykseen yrityksen profiloinnissa.

Kurssin opetuskerrat teemoitetaan!

Kurssi toteutetaan Teamsissä E-kurssina Helsingin ja Vaasan välillä.

Teams luennot ovat torstaisin (27.10. alkaen) klo 14.15-17.30 (sis.kaksi taukoa). Tapaamiskertoja on 6 + mahdollinen yritysvierailu.

Kurssi on dialogisuuteen ja analysointiin painottuva yleissivistävä kurssi, sisältäen viikkokohtaisia yksilö- tai pari/ryhmätyötehtäviä. Kirjallinen osuus koostuu aihepiirien reflektoinnista oppimispäiväkirjan muodossa. Varsinaista tenttiä ei ole, josta syystä läsnäolo tunneilla Teamsissä ja viikoittaiset reflektoinnit muodostavat arvosanan. Lopussa opettaja käy palautekeskusteluja opiskelijoiden kanssa ryhmittäin.

Kurssin opettajana toimii lehtori Marit Nilsson-Väre

Kurssilla ei ole varsinaista oppikirjaa, mutta oheislukemistona toimivat:

Poikolainen, L. (toim.) : Design Management. Yrityskuvasta kilpailuvaltti (Otava 1994)

Kortetjärvi-Nurmi, S & Murtola, K: Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Areena (Edita 2015)

Lisää aiheesta löytyy muun muassa kirjasta:

Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun (infor 2022)

Kursen är en ämnesinriktad kurs i finska. Kursens målnivå är CEFR C1.2.

Under kursen skaffar sig den studerande en bred allmänbildning och förståelse för intern och extern kommunikation inom företag och organisationer, samt får insikter i målinriktad kommunikation till anställda, marknad och samhälle.

Yhteistyöprojekti Hankenin ja Arcadan välillä.