Kurssin esittelyä - Tarkalla profiloinnilla lisäarvoa
Profilointi- ja sidosryhmäviestintä kurssi (5743, 5743-V) on suomen kielen 5 opintopisteen syventävä opetuskokonaisuus. Sen voi valita sivuainekokonaisuuteen sopivaksi osakurssiksi tai vapaasti valittaviin kieliopintoihin. Kurssi soveltuu erityisen hyvin markkinoinnin opiskelijoille, ja opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita organisaatioviestinnästä (yrittäjyydestä tai johtajuudesta). Kurssin aikana voi kehittää niin suullista kuin kirjallista kielitaitoa.
Keskitymme yrityksen profilointiin ja sidosryhmäviestintään tuotekuvausten, yritysten verkkosivujen ja henkilöhaastattelujen kautta, siihen miten yrityskuvasta luodaan kilpailuvaltti, miten sitä voi hallita ja kehittää systemaattisesti, niin kielellisesti kuin kuvallisesti.
Kurssin yhtenä kantavana teemana on, miten yhteiskuntavastuu, kestävä kehitys ja suomalaisuus näkyvät yrityskuvan luomisessa. Myöskin yhteiskunnallista profilointia käsittelemme kurssilla vaikuttamisen kautta.
Koska meillä on Suomessa edustkuntavaalit tulevana keväänä (2023) pohdimme myöskin poliittista profilointia ja henkilöbrändäystä. Tässä yhteydessä nostamme myöskin esille mediaviestinnän niin yrityksen näkökulmasta kuin median näkökulmasta.
Tutkimme kuvan ja tekstin yhteenkuuluvuutta ja niiden kautta merkityksen luomista. Lisäksi tutustumme taiteen merkitykseen yrityksen profiloinnissa.
Kurssin opetuskerrat teemoitetaan!
Kurssi toteutetaan Teamsissä E-kurssina Helsingin ja Vaasan välillä.
Teams luennot ovat torstaisin (27.10. alkaen) klo 14.15-17.30 (sis.kaksi taukoa). Tapaamiskertoja on 6 + mahdollinen yritysvierailu.
Kurssi on dialogisuuteen ja analysointiin painottuva yleissivistävä kurssi, sisältäen viikkokohtaisia yksilö- tai pari/ryhmätyötehtäviä. Kirjallinen osuus koostuu aihepiirien reflektoinnista oppimispäiväkirjan muodossa. Varsinaista tenttiä ei ole, josta syystä läsnäolo tunneilla Teamsissä ja viikoittaiset reflektoinnit muodostavat arvosanan. Lopussa opettaja käy palautekeskusteluja opiskelijoiden kanssa ryhmittäin.
Kurssin opettajana toimii lehtori Marit Nilsson-Väre
Kurssilla ei ole varsinaista oppikirjaa, mutta oheislukemistona toimivat:
Poikolainen, L. (toim.) : Design Management. Yrityskuvasta kilpailuvaltti (Otava 1994)
Kortetjärvi-Nurmi, S & Murtola, K: Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Areena (Edita 2015)
Lisää aiheesta löytyy muun muassa kirjasta:
Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun (infor 2022)
Profilointi- ja sidosryhmäviestintä kurssi (5743, 5743-V) on suomen kielen 5 opintopisteen syventävä opetuskokonaisuus. Sen voi valita sivuainekokonaisuuteen sopivaksi osakurssiksi tai vapaasti valittaviin kieliopintoihin. Kurssi soveltuu erityisen hyvin markkinoinnin opiskelijoille, ja opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita organisaatioviestinnästä (yrittäjyydestä tai johtajuudesta). Kurssin aikana voi kehittää niin suullista kuin kirjallista kielitaitoa.
Keskitymme yrityksen profilointiin ja sidosryhmäviestintään tuotekuvausten, yritysten verkkosivujen ja henkilöhaastattelujen kautta, siihen miten yrityskuvasta luodaan kilpailuvaltti, miten sitä voi hallita ja kehittää systemaattisesti, niin kielellisesti kuin kuvallisesti.
Kurssin yhtenä kantavana teemana on, miten yhteiskuntavastuu, kestävä kehitys ja suomalaisuus näkyvät yrityskuvan luomisessa. Myöskin yhteiskunnallista profilointia käsittelemme kurssilla vaikuttamisen kautta.
Koska meillä on Suomessa edustkuntavaalit tulevana keväänä (2023) pohdimme myöskin poliittista profilointia ja henkilöbrändäystä. Tässä yhteydessä nostamme myöskin esille mediaviestinnän niin yrityksen näkökulmasta kuin median näkökulmasta.
Tutkimme kuvan ja tekstin yhteenkuuluvuutta ja niiden kautta merkityksen luomista. Lisäksi tutustumme taiteen merkitykseen yrityksen profiloinnissa.
Kurssin opetuskerrat teemoitetaan!
Kurssi toteutetaan Teamsissä E-kurssina Helsingin ja Vaasan välillä.
Teams luennot ovat torstaisin (27.10. alkaen) klo 14.15-17.30 (sis.kaksi taukoa). Tapaamiskertoja on 6 + mahdollinen yritysvierailu.
Kurssi on dialogisuuteen ja analysointiin painottuva yleissivistävä kurssi, sisältäen viikkokohtaisia yksilö- tai pari/ryhmätyötehtäviä. Kirjallinen osuus koostuu aihepiirien reflektoinnista oppimispäiväkirjan muodossa. Varsinaista tenttiä ei ole, josta syystä läsnäolo tunneilla Teamsissä ja viikoittaiset reflektoinnit muodostavat arvosanan. Lopussa opettaja käy palautekeskusteluja opiskelijoiden kanssa ryhmittäin.
Kurssin opettajana toimii lehtori Marit Nilsson-Väre
Kurssilla ei ole varsinaista oppikirjaa, mutta oheislukemistona toimivat:
Poikolainen, L. (toim.) : Design Management. Yrityskuvasta kilpailuvaltti (Otava 1994)
Kortetjärvi-Nurmi, S & Murtola, K: Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Areena (Edita 2015)
Lisää aiheesta löytyy muun muassa kirjasta:
Juholin, E. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun (infor 2022)
- Teacher: Marit Nilsson-Väre