Mikro2669kursbeskrivning.pdfMikro2669kursbeskrivning.pdf

Kursen presenterar grunden i det mikroekonomiska paradigmet som ligger som grund till de mikroekonomiskt inriktade kurserna på ämnes- och fördjupad nivå.

Denna kurs är något mera omfattande version av första halvan av kursen Mikroekonomisk företags- och samhällsanalys (kurskod 26032/26032-V) avsedd särskilt för separatantagna nationalekonomistudenter under första året. 

26062
Kursen visar hur marknadsefterfrågan kan modelleras utgående från individuella konsumentpreferenser och marknadsutbudet utgående från företagets teknologi och vinstmaximering. Det visas under vilka omständigheter konkurrens mellan företag leder till samhälleligt effektiva utfall.

26063
Kursen visar hur deviationer från omständigheter för ett effektivt utfall under perfekt ekonomisk konkurrens leder till marknadsmisslyckanden och samhälleligt ineffektiva utfall. Kursen analyserar metoder för att åtgärda marknadsmisslyckanden och nå högre effektivitet.

Strategiskt företagsbeteende, olika marknadsformer och informationsstrukturer, allmänna nyttigheter, externaliteter och nätverksekonomi presenteras samt vilka slags samhälleliga utmaningar finns kring dessa. Den strategiska interaktionen mellan ekonomiska agenter belyses medelst experiment i klass. Kursen eftersträvar att presentera den mikroekonomiska teorin på ett tillämpningsorienterat sätt.

Kursen kan tas som en del av studiehelheten i företagsansvar.